På kursen lär du dig om drama, gruppetablering, berättande, produktion, ledarskap och teateranalys. Dessutom får du med dig teaterövningar och en stor mängd praktiska kunskaper för att kunna leda din egen teatergrupp.
2017 blev Teater Milas teaterledarutbildningen nominerad till Norrbottens jämställdhetspris med motiveringen:
Teater Mila tänker utanför scenen när de anordnar teaterutbildningar.
De lyfter bland annat fram genusrelaterade frågor i den pedagogiska
praktiken och belyser samt diskuterar normer i samhälle.
Alla nominerade hittar du här.
Syfte och mål
Syftet med utbildningen är att tillgodose barn och ungas lust att själva få spela teater genom att utbilda ledare som kan driva teatergrupper.
Målet är att det ska finnas fler teaterledare i Norrbotten och att dessa ska hålla god kvalité samt att det startas och drivs fler teatergrupper utspridda geografiskt över hela regionen.
Det ska vara lika lätt att börja i en teatergrupp som att gå med i en idrottsförening.
Kursstart
I dagsläget finns det ingen planerad kursstart.
Är du intresserad av att gå kursen kan du anmäla ditt intresse till info@teatermila.se.
Steg 1
Namn | Beskrivning | Tid per del | |
Träff 1 | "Drama som arbetsmetod" | Gruppetablering arbetsprocesser kommunikation. | [16 timmar] |
Träff 2 | "Teater som arbetsform" | Berättande, fantasi, scenisk närvaro, kontakt och improvisation. | [16 timmar] |
Träff 3 | "Teaterproduktion" | Olika vägar från idé till färdig föreställning. | [16 timmar] |
Träff 4 | "Ledarskap" | Ledarskap gruppdynamik individuell utveckling. | [16 timmar] |
Träff 5 | "Jag som teaterledare" | Individuella behov, perspektiv och utveckling. | [16 timmar] |
"Självstudier/hemuppgifter" | Kopplat till träffarna får deltagarna litteratur som de bör läsa för att befästa sina erfarenhetsbaserade kunskaper. Vi kommer även att arbeta med repertoarkunskap som röd tråd genom utbildningen. Mellan träffarna får deltagarna ta del av material som är spelbart för olika åldersgrupper, gruppstorlekar och intresseområden. Detta redovisas sedan för gruppen så att alla får del av varandras hemarbete. Genom att ge de blivande Teaterledarna en stor repertoarkunskap hoppas vi underlätta deras kommande produktionsarbete. | [40 timmar] |
Steg 2
Namn | Beskrivning | Tid per del | |
Träff 1 | "Gruppdynamik och konflikthantering" | Vi kommer under dessa dagar att arbeta teoretiskt och praktiskt med gruppdynamik, processer, konflikttyper, försvarsmekanismer vid konflikt samt kommunikation och interaktion. | [16 timmar] |
Träff 2 | "Forumspel" | Metoden Forumspel presenteras utifrån historik, syfte, mål och metod. Helgen kommer också att innehålla teoretiskt och praktiskt arbete med värderingsövningar. Kurstillfället avslutas genom att vi inom gruppen skapar och framför två spel. | [16 timmar] |
"Självstudier/hemuppgifter" | Deltagarna får mellan träffarna uppgiften att på egen hand repetera de teorier vi arbetat med under föregående träff. Detta syftar till att befästa kunskaper. Vidare får deltagarna uppgifter som syftar till att aktivera förförståelsen inför den kommande träffen. Det kan till exempel vara att observera kommunikation, bemötande och kroppsspråk eller att sätta sig in i den produktion vi ska arbeta med genom att se aktuell film, studera tidsepoken eller aktuella typer av karaktärer. | [20 timmar] |
Steg 3
Namn | Beskrivning | Tid per del | |
Träff 1 | "Teater – på professionell och amatörnivå" | Under kurshelgen synliggörs olika delar som samverkar i skapandet av en teaterföreställning. Fokus läggs vid att planera och strukturera arbetet i syfte att leda arbetet med skapandet av en amatörteaterföreställning. Vårt eget arbete med att skapa en teaterföreställning tillsammans startas upp genom metoden Open Space. Teoretiska delar kommer att beröra skillnader och likheter mellan professionella och amatörföreställningar gällande syften, mål och arbetsmetoder. | [16 timmar] |
Träff 2 | "Från idé till föreställning" | Arbete med den egna föreställningen. Upplägget består av praktiskt arbete inom de olika delar som produktionsarbetet består av samt teorier kring dessa kopplat till ett pedagogiskt och ett konstnärligt förhållningssätt. | [16 timmar] |
Träff 3 | "Från idé till föreställning & Summering/avslut" | Vi framför vår teaterföreställning inför extern publik. Störst fokus läggs under den avslutande helgen vid att stärka individens egen förmåga att genomföra och leda en grupp i arbetet med en produktion. | [16 timmar] |
"Självstudier/hemuppgifter" | Deltagarna får mellan träffarna uppgiften att på egen hand repetera de teorier vi arbetat med under föregående träff. Detta syftar till att befästa kunskaper. Vidare får deltagarna uppgifter som syftar till att aktivera förförståelsen inför den kommande träffen. Det kan till exempel vara att observera kommunikation, bemötande och kroppsspråk eller att sätta sig in i den produktion vi ska arbeta med genom att se aktuell film, studera tidsepoken eller aktuella typer av karaktärer. | [20 timmar] |